hjem
 

Kjøreopplæringen


Trinn 1


Første del av opplæringen er trafikalt grunnkurs, se Grunnkurs.

Trinn 2 Grunnleggende opplæring


Alt lærestoff i dette trinnet er felles for klassene A1 og A.

Gjennom opplæringen på trinn 2 skal eleven tilegne seg kunnskap om motorsykkelen og motorsykkelkjøring, og lære å mestre motorsykkelen rent kjøreteknisk, uten å måtte rette oppmerksomheten mot andre trafikanter.

Det er ikke fastsatt minste timetall for opplæring på dette trinnet. Opplæringen kan skje på en trafikkskole og/eller ved å øvelseskjøre privat. Omfanget av undervisningen må tilpasses elevens forutsetninger og muligheter for øvingskjøring.

Obligatorisk opplæring

- Teoridel på 3 undervisningstimer. Temaene er motorsykkelkjøring, miljø, sikkerhet og opplæring og skal være fullført før praktisk opplæring i trinnet påbegynnes.

- Trinn 2 avsluttes med en obligatorisk veiledningstime der elev og lærer sammen tar stilling til om eleven har tilstrekkelig kjørekompetanse.

Trinn 3 Trafikal del


Lærestoffet i trinn 3 er felles for klassene A1 og A, med unntak av «Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk klasse A». Dette kurset er obligatorisk kun for klasse A.

De øvrige målene i trinn 3 er rettet mot elevens læring og kjøring i variert trafikk. Det ikke fastsatt noe minste timetall for undervisningen i dette trinnet, det er elevens kjøreferdigheter som bestemmer omfanget av opplæringen.

Obligatorisk opplæring
- Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk klasse A . Kurset er på totalt 4 undervisningstimer, og har hovedfokus på presis kjøreteknikk ved bremsing og styring av motorsykkel.
- Trinn 3 avsluttes med en obligatorisk veiledningstime der elev og lærer sammen tar stilling til om eleven har tilstrekkelig kjørekompetanse.

Trinn 4 Avsluttende opplæring


Målene i trinn 4 både for klasse A1 og A, er hovedsaklig rettet mot risikoforståelse ved motorsykkelkjøring.

Sikkerhetskurs på veg, er den avsluttende delen av opplæringen og er obligatorisk i klasse A1 og A.

- Sikkerhetskurset klasse A1: består av totalt 4 timer, hvorav 3 timer skal være sammenhengende praktisk kjøring. Den teoretiske delen fordeles med en sekvens før og en etter den praktiske kjøringen.

- Sikkerhetskurset klasse A: består av totalt 8 timer, fordelt med 4 timer teori og 4 timer praksis. Den praktiske delen består av 4 timer sammenhengende kjøring. Kurset innledes og avsluttes med 2 - timers teorisekvenser.

Teoretisk prøve


Teoriprøven(teoretisk førerprøve) må du ta på en trafikkstasjon. I de klassene du må kjøre opp kan du ta teorien 6 måneder før du er gammel nok til å ta førerkort i den aktuelle klassen. I de klassene det bare er teori, må du vente til du er 16 år.

Før du kan ta teoriprøve må du ha levert søknad om førerkort og fått den godkjent. Send gjerne søknaden elektronisk.

- Når du møter fram til prøve må du ha med deg gyldig legitimasjon.
- I forbindelse med teoriprøven må du ta en synstest.

Du må svare riktig på 85 % av alle oppgavene for å bestå prøven.

Praktisk prøve


Generelt

- Vilkårene for at du skal kunne kjøre opp finner du under Førerprøven og Generelle bestemmelser
- Det du selv som er fører og har ansvaret for det som blir gjort under prøven.
- Prøven har flere deler eller oppgaver
- Både kjøringa og de andre oppgavene må du løse selvstendig
- Måten du løser oppgavene på, vurderes mest mulig som en helhet
- Resultatet blir bestemt når prøven er over
- Du får vite om du bestod eller ikke med en gang
- Du får en skriftlig begrunnelse for resultatet

Kjøretøy til prøven

- Motorsykkelen du kjører opp med, skal være godkjent av Statens vegvesen.
- Du må selv skaffe kjøretøy.
- De fleste leier kjøretøy av en trafikkskole.

Hva prøven omfatter

- Prøven begynner med sikkerhetskontroll, kontroll før kjøring og ferdighetsprøve på avsperret område
- Du kjører 35 minutter under varierte veg- og trafikkforhold.
- Ruta du kjører, er fastsatt på forhånd
- Du får en sikkerhetskontrolloppgave før kjøringa

Sikkerhetskontrollen

- Du blir bedt om å kontrollere for eksempel lys, bremser, varsellamper eller noe annet
- I tillegg må du forklare hva som kan være årsak eller følge dersom noe er feil

Oppgaver du får mens du kjører

- Du får beskjed i god tid om hvor du skal kjøre
- Du blir for det meste bedt om å kjøre til navngitte steder som du finner skiltene mot

Vurderinga sensor gjør

- Sensor vurderer om du har nådd målene godt nok til å trene videre på egen hånd
- Det blir lagt vekt på at du har god kjøretøybehandling og unngår å påføre kjøretøyene unødig slitasje
- Du må greie å være oppmerksom på veg- og trafikkforholda rundt deg
- Kjøremåten skal være tydelig og sikker og gi god trafikkavvikling
- Du må kjøre forutseende, ta hensyn til andres behov og legge opp til samhandling med andre trafikanter


Kilde: Statens Vegvesen